דיגיטציה, דיגיטליזציה, טרנספורמציה ומה שבניהם

יש שיאמרו שזה עיסוק בסמנטיקה חסרת משמעות. מה זה משנה איך קוראים לתהליך דיגיטציה או טרנספורמציה ? שהרי בסופו של דבר הארגון מבצע את התהליך הדיגיטלי שהוא רואה לנכון ומתאים לפעילות העסקית שלו. אך כמו בנושאים רבים אחרים חוסר ההבנה מוביל להחלטות שגויות, הגדרת מדדים לא נכונים וחוסר יכולת למצות את המקסימום מהתהליך.

בשנים האחרונות מנהלים רבים השקיעו מאמץ בתהליך הדיגיטלי, אך התאכזבו מהתוצאות שלא הצדיקו מבחינתם את ההשקעה. המציאות היא שברוב המקרים לא נוצרו התנאים להצלחה מכיוון שהארגון לא באמת יצר תשתית רחבה לטרנספורמציה שיוצרת בידול תחרותי וערך אלא שינוי טכני באופן ההגשה של הצעת הערך.

האם אתם אכן מובילים טרנספורמציה או מחליפים אטומים בביטים (דיגיטלציה) על כך ועוד במאמר הבא ?

האם אכן תקומתה של הטרנספורמציה ?

כבר היינו בעיצומו של ההספד של הבאזז הגדול ביותר של העשור האחרון. וחלילה, לא בזכות הטרנספורמציה הדיגיטלית שכולם מתהדרים בה, אלא שממש, אבל ממש נמאס לשמוע את מכבסת המילים שעטפה את הבאזז. ואז באה הקורונה והחזירה את עולם המושגים שבליבת הטרנספורמציה הדיגיטלית למרכז הבמה, בבת אחת הריחוק החברתי (יש לומר פיזי) אילץ אותנו לעבור מהר לערוצים דיגיטליים.

אלא שבעוד שכולם מריעים לתקומתה של הטרנספורמציה הדיגיטלית, למעשה רוב המנהלים זנחו את יסודות השינוי וריכזו מאמץ בהחלפה מהירה של אותה הצעת ערך ושירות בערוץ דיגיטלי חדש (ישן). כבר לפני שלושה חודשים כתבתי שהמלך ערום וסביר להניח שרוב הארגונים לא יצליחו למנף את המעבר לדיגיטל כי הוא מזדמן וחסר יסודות, אבל בעיקר בגלל שלא מנצלים את המצב לניהול נכון ומקיף של השינוי.

אז נכון מוטב שינוי דיגיטלי כל שהוא על פני גסיסה איטית בעולם הישן, אבל הבנה טובה יותר של התהליך הדיגיטלי שאתם מובילים הלכה למעשה תסייע לכם להגדיר את המדדים הנכונים, לגייס את האנשים הרלוונטיים או להכשיר את הקיימים, ולהגיע לאותם יעדים עסקיים שהגדרתם לעצמכם.

שלוש רמות של שינוי דיגיטציה, דיגיטליזציה וטרנספורמציה (דיגיטלית).
כאמור למרות שנראה שההבדל הוא בעיקר סמנטי, שימוש שגוי בעולם המושגים מגביל את ההתפתחות הארגונית. אז מה בכל זאת ההבדלים בניהם :

דיגיטציה / Digitization.

המונח דיגיטציה מתייחס לתהליך המופשט של המרה / קידוד מידע אנלוגי והפיכתו לדיגיטלי כך שניתן יהיה לעבד, לשדר ולאחסן את התוצר הדיגיטלי החדש שנוצר. כמעט כל תהליך חדש בעשורים האחרונים עובר תהליך של דיגיטציה. המעבר מכתב יד לשימוש בכתיבה במחשב, לרבות דואר פיזי שהפך לדיגיטלי (אימייל), המעבר מוידאו ותמונות על סרטי צילום לוידאו ותמונות דיגיטליות, המעבר מקלטות מוזיקה לקבצי מוזיקה במחשב, ודוגמאות אלו הן רק קצה הקרחון.

Image

במקרה זה חשוב להבין שאנו מבצעים דיגיטציה של המידע, השלב הבא מתאר את תהליכי הדיגיטל הסובבים את המידע ולכן זה שלב אבולוציוני (התפתחותי) נוסף.

דיגיטליזציה / Digitalization

בניגוד להגדרה הברורה של דיגיטציה (מעבר מאנלוגי לדיגיטלי) למושג דיגיטליזציה פרשנויות רבות. אני נצמד לזו שלהערכתי מסבירה את השינוי בצורה הטובה ביותר. דיגיטליזציה עוסקת במרכיב האנושי והתהליך שסובב את התוצרים של תהליכי הדיגיטציה. כלומר השינוי שמתרחש לאחר שהמידע הפך לדיגיטלי, וכיצד הוא משרת אותנו. האינטרקציות שלנו ברשתות החברתיות, תהליכי האוטומציה בארגון שמבוססים על נתונים ועל מחשבים, שירות צ'ט באתר, צפיה בוידאו ביוטיוב כל אלו הם דוגמאות בודדות של התוצר התהליכי שסובב את המעבר מאנלוגי לדיגיטלי.

להלן דוגמא מובהקת שממחישה את ההבדל בין שני המושגים : תהליך סריקה של מסמך הוא דיגיטציה, והמעבר לארגון ללא מסמכים ויישום של מערכת ניהול מסמכים היא דיגיטליזציה. 

Image


Image



ובאנגלית זה תמיד נשמע טוב יותר :

Digitalization is the process of using digital technology to change existing processes.

טרנספורמציה (דיגיטלית) / Digital Transformation

מי שקרא מאמאר אחד או יותר מאלו שפרסמתי בשנים האחרונות מכיר טוב את המושג טרנספורמציה דיגיטלית. הוא למעשה משלב את הדיגיטציה (מעבר מאנלוגי לדיגיטלי) והדיגיטליזציה (שיפור תהליך ואינטרקציה הסובבים את המידע הדיגיטלי) בכדי לייצר ערך ומודל עסקי חדש באמצעות שיפור החוויה של הלקוחות והעובדים.

טרנספורמציה בוחנת את ההשלכות הרחבות של המעבר מאנלוגי לדיגיטלי והשפעתם על הסיבה העסקית בה הארגון פועל. מכיוון שגם המושג דיגיטליזציה וגם המושג טרנספורמציה זכו לכל כך הרבה פרשנויות ונוסחים שונים רק מוסיפה לבלבול.

טרנספורמציה דיגיטלית אנו מייחסים לארגון ששינה לחלוטין את הדרך בה הוא מייצר ערך ומוכר את השירותים שלו. כאשר GE לפני מספר שנים החלה למכור שעות מנוע במקום למכור את המנוע עצמו זו הייתה טרנספורמציה דיגיטלית מכיוון שהחברה יצרה ערך חדש ללקוחות שלה ושינתה את האופן שבו היא מייצרת הכנסה.

כאשר נייקי הוסיפה את Nike+ כערוץ נוסף ליצירת הכנסה, היא שינתה את שרשרת הערך שלה והוסיפה מימד נוסף למוצרים שלה (ציוד ובגדי ספורט) בצורה של מידע ותמיכה מבוססי נתונים לשיפור תוצאות הפעילות הספורטיבית.

אלו רק שתי דוגמאות מובהקות, יש עוד הרבה מאד סיפורי הצלחה של חברות שהצליחו לייצר שינוי מהותי, רובם דרך אגב לא עשו טרנספורמציה אלא נולדו דיגיטליות, אבל הן יצרו טרנספורמציה מהותית בתעשייה אליה הם נכנסו, כמה מהשמות המוכרים כוללים בין היתר את Netflix, Airbnb, Facebook.

ולסיום שאלה "פילוסופית".

האם מעבר לאיקומרס היא טרנספורמציה או דיגיטליזציה. ברמה העקרונית זה בסך הכל החלפת ערוץ מכירה, מעבר ממדפים פיזיים למדפים דיגיטליים. מצד שני הפוטנציאל לשינוי ויצירת ערך מוסף ומדוייק לצרכנים הוא עצום וכולל בין היתר התאמה של מוצרים ללקוח, יצירה של מוצר פרסונאלי (Mass Customization) ועוד. ועכשיו תשאלו את עצמכם שוב האם אתם מובילים דיגיטציה, דיגיטליזציה או טרנספורמציה ?

תגובות